طلبگی یعنی پا به رکابی

(سرباز کوچکی از خیل عاشقان خمینی در سنگر حوزه علمیه)

طلبگی یعنی پا به رکابی

(سرباز کوچکی از خیل عاشقان خمینی در سنگر حوزه علمیه)

نویسندگان

تحلیلی در مورد مصداق برخی اشاره‌های رهبری در دو دیدار اخیرشان 1

 

در دو دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب یعنی دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش و دیدار مردم آذربایجان شرقی‌؛ ایشان دو مسئله را بدون تعیین مصداق مطرح فرمودند که اگر مصداق این سخنان روشن شود برای تصمیم گیری در مورد انتخابات کار آسان می‌شود.

ما این دو اشاره را در دو شماره یادداشت کوتاه تبیین خواهیم داد. اشاره‌ی اول به غافلان و غیر ملتفتانی است که از روی غفلت یا عدم التفات  با حمله به شورای نگهبان دارند به کشور خیانت می‌کنند. ایشان در این باره می‌فرمایند:

« آن‌کسانی که با دشمن در داخل هم‌صدایی میکنند، بیشترشان ملتفت نیستند چه‌کار میکنند. من متّهم نمیکنم کسی را به خیانت؛ ملتفت نیستند، توجّه ندارند امّا واقع قضیّه این است.» (بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی؛ 28 بهمن 1394)[1]

همانطور که می‌بینید ایشان با وجود تصریح به اینکه کسی را به خیانت متهم نمی‌کنند ولی نتیجه‌ی کار این بی‌توجهان را چیزی جز خیانت نمی‌دانند.

در فراز دیگری از بیانات رهبری معنای تخریب شورای نگهبان به شکل زیر مطرح می‌شود:

«ببینید برادران و خواهران عزیز! تخریب شورای نگهبان معنا دارد... معنای این کار چیست؟ وقتی تصمیم‌های شورای نگهبان زیر سؤال رفت و ادّعا شد که اینها غیر قانونی است، معنایش چیست؟ معنایش این است که انتخاباتی که پیش رو است، غیر قانونی است؛ وقتی انتخابات غیر قانونی شد، برخلاف قانون شد، نتیجه‌اش چیست؟ نتیجه‌اش این است مجلسی که بر اساس این انتخابات تشکیل خواهد شد، غیر قانونی است؛ معنای غیر قانونی بودن مجلس این است که در طول چهار سال هر قانونی که در این مجلس بگذرد، اعتبار ندارد و بی‌اعتبار است؛ یعنی کشور را چهار سال در خلأ مجلس و خلأ قانون نگه داشتن.» (بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی؛ 28 بهمن 1394)

حال باید دید که مصداق این کسانی که با عدم توجه و التفات دارند به کشور خیانت می‌کنند چه کسانی است؟

به نظر ما حمله‌ی کسانی که در ساختار حکومتی جایگاهی ندارند و جزو مسئولین کشوری نیستند اگرچه آن هم خیانت است ولی اهمیت حمله کسانی که مسئولین نظام هستند و جزو مسئولین درجه اول نظام اسلامی نیز می‌باشند عمق این خیانت ناخواسته را بیشتر خواهد کرد.

در دوازدهم بهمن ماه امسال همزمان با سالگرد ورود خمینی کبیر به ایران اسلامی و پیروزی انقلابی که به فرموده امام امت «سرآغاز حکومت الله بر جهان»[2] است؛ مراسمی نمادین برای بزرگداشت این روز برگزار شد که سخنران این مراسم آقای هاشمی رفسنجانی بودند. ایشان در آن سخنرانی به بهانه‌ی دفاع از سید حسن خمینی جملات بی‌سابقه‌ای را فرمودند که حمله علیه شورای نگهبان بود و در واقع باید گفت که حمله علیه رهبری معظم بود. زیرا تهمت‌هایی که ایشان به شورای نگهبان زدند حاوی نکاتی بود که تنها یک مصداق می‌توانست داشته باشد و آن هم مقام معظم رهبری است. ایشان در آن سخنان گفتند:

«عده‌ای صلاحیت شخصیتی که اشبه جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند، باید از آنها پرسید پس شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است، چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون، تریبون نماز جمعه و صدا و سیما داده است؟ اگر امام نبود، اگر آن نهضت نبود، اگر آن اراده مردمی نبود شماها هم نبودید؛ به بیت امام بد کردید و زمانی که باید در این دوران به بیت امام تبریک می‌گفتید تبریک بدی گفتید خداوند از سر تقصیرتان بگذرد و باید عذرخواهی کنید.» (سخنان هاشمی رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد 12 بهمن 1394)[3]

اگر در ضمیرهای سخنان ایشان دقت شود خواهیم یافت که این سخنان یک مصداق بیشتر ندارد و آن هم رهبری است، زیرا اجازه قضاوت شورای نگهبان و دادن تریبون به آن‌ها، تریبون نماز جمعه، صدا و سیما  را رهبری معین و نصب می‌کنند. فعلاً ما به این بخش از لازمه‌ی سخنان ایشان نمی‌پردازیم، که به نظر بسیار مهم هم هست و متأسفانه در واکنش‌های بیسار اندکی که به سخنان ایشان داده شد به این نکته دقت نشد. همچنین مع الاسف شخصیت‌های مهم حوزوی و علماء که انتظار می‌رود که اینجا دیگر واکنش نشان بدهند واکنش قابل ملاحظه‌ای به این سخنان بی‌سابقه‌ی ایشان نداشتند.

نکته‌ای که به آن توجه می‌دهیم حملات شدیدی است که ایشان علیه شورای نگهبان دارند. حملاتی که چند روز بعد رهبری معظم اینطور به آن‌ها اشاره می‌کنند:

«حرفهایی این روزها زده میشود که بنده نمیخواهم بپردازم به آن حرفها که مایه‌ی تشویش افکار عمومی و مایه‌ی تردید دلهای مردم میشوند؛ حرفهای نامناسب و غلط، فقط با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کردن، نگاه خدایی را بکلّی کنار گذاشتن؛ از این حرفها گاهی این روزها شنیده میشود.» (بیانات دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش 19 بهمن 1394)[4]

نکته‌ای دیگر که از بررسی مطالب سایت آقای هاشمی در دی و بهمن امسال به دست می‌آید تیترهای مکرر و مطالب فراونی است که بر علیه شورای نگهبان روی این سایت گذاشته می‌شود؛ تیترهایی مثل: «هشدار امام درباره نابودی شورای نگهبان - 1394/10/07 - معیار شورای نگهبان، قانون یا جناح؟ - 1394/11/03  - شورای نگهبان را مقابل مراجع نگذارید -  1394/10/30- رهبری امید داد، شورای نگهبان ناامیدی! -  1394/10/29- أین تذهبون امام برای شورای نگهبان -1394/10/28  - شأن شورای نگهبان، این نیست! - 1394/10/07» اگر عبارت شورای نگهبان را در سایت ایشان جستجو بکنید موارد متعدد در سال‌های مختلف را خواهید یافت که تیترها به همین شکل و حتی تندتر است.

در پایان جمع‌بندی‌ای که مقام معظم رهبری در پایان دفاعیاتی که  از شورای محترم نگهبان در دیدار به مردم آذربایجان شرقی داشتند، ارائه کردند؛ و همچنین بیانی از امام خمینی (ره)؛ به عنوان نتیجه‌گیری آورده می‌شود.

«تلاش دشمن متمرکز است بر اینکه جمهوری اسلامی را از مردم‌سالاری دینی - این پدیده‌ی بی‌نظیر، این پدیده‌ی بدیع، این پدیده‌ی جذّاب برای ملّتهای مسلمان - محروم کنند؛ تلاششان این است. اگر میتوانستند انتخابات را متوقّف میکردند که نتوانستند و نخواهند توانست؛ اگر میتوانستند شورای نگهبان را از بین میبردند یا نظارت او را بی‌اثر میکردند که نتوانستند. حالا که نتوانستند، به این راه‌ها متوسّل شدند، از این راه‌ها دارند وارد میشوند؛ باید حواسمان جمع باشد.»  (بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی؛ 28 بهمن 1394)

امام امت نیز می‌فرمایند:

«من تکرار مى‏کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأى داد و شوراى نگهبان هم آن رأى را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمى‏گویم رأى خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأى خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمى، تحت تعقیب مفسد فى الارض باید قرار بگیرد.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 370)

در پایان باید خطاب به همه ملت گفته شود که آیا چنین کسانی باید با رأی این ملت به مجلس خبرگان راه پیدا بکنند؟

و الامر الیکم

عقیل رضانسب

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شهید بهشتی

و طلبه مدرسه معصومیه قم

29/11/1394

 فایل پی دی اف این متن برای دانلود



[2]صحیفه امام، ج‏17، ص: 298 - پیام [به ملت ایران در آستانه سالروز 22 بهمن‏]

[3] http://www.farsnews.com/13941112000968 . متن این سخنرانی از آرشیو سایت آقای هاشمی برداشته شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی