طلبگی یعنی پا به رکابی

(سرباز کوچکی از خیل عاشقان خمینی در سنگر حوزه علمیه)

طلبگی یعنی پا به رکابی

(سرباز کوچکی از خیل عاشقان خمینی در سنگر حوزه علمیه)

نویسندگان

تمرینات منطق کاربردی

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۷ ب.ظ

یکی از ضروریات جدی در بحث یادگیری منطق، بحث کاربردی کردن و توان به کاربستن آموخته های منطقی است، در واقع در تعریف منطق می گویند «آله قانونیه تعصم مراعاتها الذهن عن الخطأ فی الفکر» و بر روی مراعات کردن قواعد بسیار تأکید می ورزند. 
ایرادی که به منطق قدیم می گیرند یکی این است که قواعد منطق پیچیدگی و ناکارآمدی ای دارد که با وجود اینکه شخص روی آنها وقت می گذارد ولی در موقع نیاز حضور ندارند. البته این ایراد در سیر تکون منطق برطرف شده است.
ولی اشکال جدی ای که برطرف نشده است به بحث آموزش منطق برمی گردد؛ چون آموزش های موجود فن کاربست منطق را آموزش نمی دهند و فقط معرفت منطقی را به دانش پژوه یاد می دهند.

دانلود در ادامه مطلب


برای رفع این نقیصه پیشنهادهای متعددی می شود مطرح کرد و کارهای ارزشمندی هم انجام شده است؛ یکی از این کارها کتاب منطق کاربردی آقای خندان است. ایشان در این کتاب که حتی متن درسی آن با رویکرد کاربردی طراحی شده است، با آوردن تمرینات بسیار گسترده و خوب قواعد منطقی را ملکه کرده و نحوه کاربست آنها را آموزش می دهند. 
در لینک های زیر تمرینات مربوط به بخش تصورات و تصدیقات این کتاب ارزشمند برای آن دسته از عزیزانی که می خواهند حل تمارین این کتاب را روی فایل الکترونیکی انجام بدهند و ذخیره داشته باشند گذاشته ایم.

پیشنهاد می شود که دو یا سه نفری متن را خوانده و تمرینات را جدا جدا حل کنید و سپس مباحثه بفرمایید. روزی یک ساعت برای این کار کفایت می کند. چند روز یک ساعت را بگذارید تا مطلب کتاب را خوانده و تمرینات را حل بکنید دوباره چند روز یک ساعت را برای مباحثه تمرینات انجام بدهید. حل تمرینات در پایان کتاب موجود است.

 بعد از گذراندن این دو بخش، بخش مغالطات را به جای استفاده از این کتاب از کتاب مغالطات که اثر همین آقای خندان است استفاده بفرمایید. چون بهتر و با تمرینات بیشتری پرداخته است. البته به علت مختلف بودن تمرینات می توانید تمیرینات این کتاب را نیز در کنار آن حل بکنید.
پیشنهاد دیگر اینکه برای کارهای از این دست با نرم افزار کامرا اسکنر از صفحه مورد نظر اسکن تهیه بکنید که خروجی فایل پی دی اف میدهد و سپس با نرم افزار آداب ریدر از امکان کامنت گذاری استفاده بکنید.
دانلود تصورات
دانلود تصدیقات

نظرات  (۲)

سلام ببخشید میشه حل تمرینات رو هم قرار بدید ممنون میشم

۲۱ مهر ۹۶ ، ۲۳:۰۰ سرباز خمینی
با عرض سلام و خدا قوت: به عنوان یک سرباز خمینی در یکی از مرزهای کشورم ایران فقط میتونم بگم تشکر و اجرکم عندالله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی